Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka polega na pobudzaniu
psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania
może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów
deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji,
mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd. Wczesnym wspomaganiem
rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów
nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole
podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8
godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb
dziecka.
Zajęcia są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku
dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania
mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Miejsce prowadzenia zajęć ustala dyrektor odpowiednio przedszkola,
szkoły, ośrodka lub poradni, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
W skład Zespołu
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzą osoby posiadające przygotowanie
do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1. pedagog posiadający
kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w
szczególności: oligofrenopedagog (specjalista pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
intelektualnie), tyflopedagog (specjalista pracy z dziećmi niewidomymi) lub
surdopedagog (specjalista pracy z dziećmi niesłyszącymi)
2. psycholog
3. logopeda
4. inni specjaliści – w
zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka należy w szczególności:
1. ustalenie, na podstawie
opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i
harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny
dziecka,
2. w razie potrzeby
nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy
społecznej w celu zapewnienia dziecku niezbędnych form pomocy stosownie do jego
potrzeb,
3. opracowanie i realizowanie
z dzieckiem i jego rodziną Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania
Rozwoju Dziecka, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w
zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia
z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
4. analizowanie skuteczności
pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w Indywidualnym
Programie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, stosownie do potrzeb dziecka i
jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Niezbędnym dokumentem do zakwalifikowania dziecka do tego typu zajęć jest
stosowna opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Z tym dokumentem rodzic powinien zgłosić się do naszej placówki.